حضرت علامه شعراني( ره) در باره عصمت مي فرمايد :
در عصمت پيامبران اختلاف كرده اند و بعضي گفته اند چناه بر پيامبران جايز نيست و … و اماميه گفته اند : از هر گناه كبيره و صغيره معصومند.چون اگر احتمال كذب در آنها داده شود‏ اطمينان بقول انان نمي ماند و از ساير معاصي نيز معصومند.زيرا كه امت را مامور كردند به پيروي انها در اقوال و افعال و اگر فعل آنها معصيت باشد پيروي از آنها جايز نيست يا گوئيم هم متابعت آنها واجبچون پيامبرند هم مخالفت آنها واجب است چون گنهكارند.
ديگر آنكه اگر پيامبر گناه كند بايد او را نهي كرد و عمل او را منكر شمرد با آنكه رد پيامبر و آزار و جائز نيست. چراكه: « گناهكار فاسق است و قول فاسق را به صريح قرآن نبايد پذيرفت»
علماي ما نام صغيره و كبيره در دليل نياورده اند و ميان آن فرق نگذاشته اند‏ چون مقصود نافرماني خداست كه وثق و اعتماد از اعمال پيامبر بر مي خيزد و متابعت او حرام مي شود و … .اما آن اعمال انبياء كه «ترك اولي » گويند متابعت آن براي ما جايز است.
اما فخر رازي از حشويه ( گروهي ساده لوح و خشكند‏ اندكي احمق گونه و اختصاص به مذاهب مختلفه اهل سنت نيز ندارند‏‏‏، بلكه در همه گروهها يافت مي شوند و مبناي آنها بر قول هرگونه روايت است بدون ادلٌه و قرائن كذب، و ظواهر الفاظ را دليل مي گيرند بدون تفحص از ادله ديگرر و قيد و تخصيص ) نقل كرده كه گفتند: ‹ پيامبر قبل از نبوت كافر بوده است›و فخر گويد: اين قوم بر خلاف همه مسلمانان گفتند: آيه قرآن(  و وجدك ضالا فهدي و ما كنت تري ما الكتاب و لا الايمان ) دلالت بر كفر دارد نعوذ بالله. بلكه منظور اين است كه ممكن بذات خود هيچ ندارد مگر به او بدهند و عدم ذاتي مقدم است بر وجود غيري مانند : ( انا انشأناهنٌ انشاء فجعلنهن ابكارا) كه باكره بودن تاخر در خلقت ندارد.
فلهذا…عترت رسول الله (س) كه فاطمه(س) هم از آنان مي باشند، معصومند ، همانطور كه در حديث شريف كساء كه مورد تائيد علماي عامه و خاصه مي باشد آمده است كه خداوند تعالي مي فرايد اين همه مخلوقات را خلق نكردم، مگر به خاطر ايشان(پنج تن ال عبا(س))و باز در آيه مباركه تطهير (كه جاي پاسخ گوئي به بعضي اشكالات كه وارد آورده اند در اينجا نمي باشد) خداوند به وضوح اذعان مي دارند كه اين خانواده را از هرگونه رجس و آلودگي را دور گردانيده و آنان را پاك پاك، خلق نموده است. در زيارت نامه حضرت فاطمه(س) آمده است : السلام عليك يا ممتحنه امتحنك الله الذي قبل ان يخلقك…اعني خداوند قبل از خلق ت نور شما، شما را امتحان نمود و از اين امتحان سر بلند بيرون آمديد.
در پاياين اين مطلب حديثي از حضرت امير (ع) نقل مي نمايم:
چگونه حيران و سرگردانيد و حال اينكه عترت پيغمبر شما كه ازمه حق و اعلام دين و السنه صدق اند،و ميان شمايند؟!!  پس ايشان را به نيكو ترين منازل قرآن فرود آوريد و مانند شتران تشنه كه به آبشخور وارد مي شوند‏، به ايشان وارد شويد
و از جناب رسول الله(ص) حديثي بر اساس آيه شريفه مباهله و ايات ديگر داريم كه دال بر عصمت حضرت عليا مخدره بي بي جان خانم فاطمه زهرا(س) است كه مجال در اين مختصر نمي باشد.
ادامه دارد….