قال رسول الله (ص) : لو اجتمع الناس علی حب علی بن ابی طالب(ع) لما خلق الله عزّ و جلّ ناراً

پیامبرگرامی اسلام(ص) در واپسین لحظات عمر پر برکتشان دستور فرمودند تا مسلمانان برای انجام مراسم حج آماده سفر شوند و در کنار رهبر خود راه و رسم این فریضه را کامل(تولی و تبری) بیاموزند. در اجرای چنین هدفی بود که نزدیک 70.000 و به قولی 120.000 نفر از مسلمان و پیروان، راهی آن سفر شدند. در طی این عبادت(حجه الوداع پیامبر) از سوی حق تعالی مکرر فرمان یافت که بار دیگر در حضور انبوه مسلمانان رسمی تر و قاطع تر حضرت علی (ع)را به خلافت و امامت بر امت اسلام تعیین کنند. (پیامبر اکرم(ص) در طول بعثتشان چندین بار علی(ع) را به عنوان برادر، وصی و جانشین خود معرفی نموده بودند).

در بازگشت از مکه در روز هجدهم ماه ذیحجه بود که به بیابان جحفه رسیدند، آنجا که کاروانیان از هر دسته و از هر قبیله به سمت دیارخود می رفتند و از هم جدا می شدند در آنجا بود که حضرت جبرئیل(علیه السلام) برپیامبراکرم (ص) فرود آمد و آیه 67 سوره مائده"یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک، فان لم تفعل فما بلغت رسالته، والله یعصمک من الناس، ان الله لا یهدی القوم الکافرین" را بر آن حضرت نازل کرد. خطاب این آیه به گونه ای بود که اگر پیامبر اکرم(ص) در ابلاغ آن کوتاهی می کردند، گویا که اساساً رسالتی انجام نداده بودند .

پیامبر اکرم دستور توقف دادند و فرمودند کاروان بایستد، تا آنها که جلو رفته اند برگردند و آنها که عقب مانده اند برسند و بالاخره در آن بیابان که به جز خار مغیلان  کمتر بوته ودرختی دیده می شد کاروانیان در کنار آبگیری که «غدیر خم » نام داشت جمع شدند پیامبر اکرم می خواستند بر حسب دستور خداوند سر نوشت مسیر مکتب و امت خود را تعین کنند.

نزدیک 5 ساعت از طلوع خورشید بر آن صحرا می گذشت با نزدیک شدن لحظه ابلاغ همه جا حتی زنگوله شتران خاموش شدند. پیامبر اکرم (ص) بر چند پاره سنگ یا به قولی بر جهاز شتران ایستاده بودند. پیام پیامبر اکرم(ص) فقط مخصوص به آن روز و روزگار نبود، بلکه طرح مدینه فاضله ای بود که اگر تشکیل می شد و رئیس آن در خانه اش زندانی نمی شد، عمل به اسلام اصیل ادامه می یافت  و بدینگونه، تاریخ تصحیح می گشت و مسیر امت در راهی که شایسته بود (ولایت) باقی می ماند چرا که او ( رسوال اکرم(ص) ) رهبری داناست که مردم را در راه راست و صراط مستقیم رهسپار خواهد ساخت.

واقعه غدیرخم و خطابه پیامبر در آن روز، به تواتر نقل گردیده (بلکه کثرت طرق و اسناد آن روایت، چند برابر حد تواتر است) و با گذشت چند قرن هنوز قطعی است و تردیدی(حتی در نزد اهل تسنن) در آن نمی باشد. به طوری که "ضیاء الدین مبتلی" ، دانشمند سنی مذهب می گوید: «اگر حدیث غدیر مسلّم نباشد هیچ امر مسلّمی در اسلام وجود ندارد »

در میان اهل سنت صدها دانشمند و مورخ و محدّث و مفسر قرآن و متکلم و حتی ادیب و لغوی این حدیث را نقل کرده و در کتب خود نوشته اند. از دانشمندان و مولفان متقدم تا آنجا که تحقیق و تفحص شده 26 جلد کتاب  پیرامون همین مسئله باقی مانده است و از آن جمله می توان به کتاب "الولایه" تالیف مورخ و مفسر نامدار سنی مذهب  "محمد بن جریر طبری" (که در آن به 75 طریق حدیث غدیر را روایت کرده) "معجم الأدبّاء" و "فضایل حضرت علی بن ابی طالب(ع) "، تألیف "حموی" ، کتاب "الولایه فی طریق حدیث الغدیر" ، تألیف "حافظ بن عقده همدانی" و کتاب "طریق حدیث الغدیر" تألیف "ابوطالب عبد الله احمد بن زید ابناری" اشاره کرد .  علاوه بر آنها کتب بسیاری بوسیله دانشمندان شیعه نگارش یافته مانند کتاب "عقبات الانوار"  تألیف میر حامد حسین هندی و " الغدیر" از حضرت علامه شیخ عبدالحسین امینی .

گوشه ای از خطبه پیامبر اکرم(ص) در این واقعه بزرگ :

ایشان پس از حمد و ثنای الهی فرمودند: فرشته وحی خدا "جبرئیل(ع) " سه مرتبه بر من فرود آمده و از سوی حق تعالی فرمان داده تا در این مکان بپاخیزم و رسماً به همه اعلام کنم علی بن ابی طالب (ع)  برادر ، وصی و خلیفه و جانشین من و امام پس از من است که نسبتش به من ، همان نسبت است که هارون به حضرت موسی داشت با این تفاوت که رسالت به من ختم یافته است و بعد از خداوند و رسولش « علی(ع)» ولی و صاحب اختیار شماست و قبل از این هم خداوند در آیه55 سوره مائده فرموده اند:  "تنها ولی و صاحب اختیار شما خدا و پیامبرش و همه آن کسانی هستند ، که ایمان آورده و نماز به پای داشته ودر حالت رکوع زکات می دهند. حضرت علی بن ابی طالب همان کسی است که نماز به پای داشته و در حال رکوع به نیازمند صدقه داده است (لازم به ذکر است که برخی خلفا پس از غصب خلافت اظهار به این امر نمودند و فردی را اجیر می کردند تا در هنگام نماز پیش آنها بیاید و اظهار تصدق نماید و آنها نیز در رکوع به او (مثلا) صدقه بدهند. در حالی که همه (حتی دانشمندان اهل تسنن) می دانند که این آیه تنها در شأن علی(ع) نازل شده است و بس )

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : از حضرت جبرئیل(ع) خواستم که از خداوند متعال معافیت مرا از تبلیغ این مأموریت تقاضا کند؛ چون می دانستم در میان جمع مردم ، پرهیزگار کم و منافق زیاد است و از مفسده جویی و نیرنگ بازی آنان که دین اسلام را به تمسخر و استهزاءگرفته اند ، آگاهی داشتم. از خاطر نبرده ام که به دلیل ملازمت فراوان علی(ع) با من و توجهی که به او داشته ام به عیب جویی بر من برخاستند ولی باز اینجا خدا از من راضی نمی گردد مگر آنکه وظیفه خود و مأموریتی که آیه شریفه "یاایّها الرسول ..." بر عهده من گذاشته است را به انجام رسانم .

پس حال که چنین است ، ای مردم بدانید که خداوند علی بن ابی طالب(ع)  را ولی و صاحب اختیار شما معین فرموده واو را امام و واجب الاطاعه قرار داده است و فرمانش را بر همه مهاجرین و انصار و پیروان دینیشان وبر هر بیابانگرد و شهرنشین ، عجم و عرب، بنده و آزاد و ... واجب فرموده است و فرامین او را مطاع و بر همه کس لازم الاجرا مقرر کرده است .

هر کسی با علی (ع) به مخالفت بر خیزد ملعون است و هر کس که از او پیروی نماید مشمول عنایت و رحمت حق خواهد بود . مومن کسی است که به علی علیه السلام ایمان آورد و او را تصدیق کند و نسبت به فرامین او مطیع باشد. خداوند ولی و صاحب اختیار شماست و پیامبرش «محمد(ص) » بر شما سمت ولایت و صاحب اختیاری دارد و پس از من امامت و پیشوایی تا روز واپسین و آن روزی است که خدا و پیامبرش را دیدار خواهید کرد در ذریه من که از پشت علی (ع) هستند، قرار خواهد داشت. خداوند تمام حلال و حرام را به من معرفی کرده اند و من هم آنهارا به علی(ع) آموخته ام.

ای مردم، مبادا از ولایت او سر باز زنید و سرپیچی کنید ، علی (ع) کسی است که به خداوند و پیامبرش ایمان آورد و جان خود را فدای رسول الله(ص) کرد  در حالی که هیچ کس در کنار پیامبر اکرم(ص) باقی نمانده بود و همچنان او بود که در روزگاری که کسی به فکر پرستش خدا و عبادت نبود، در کنار پیامبر خداوند را عبادت می کرد.

 ای مردم، علی (ع) را برتر از همه بدانید که خداوند او را برتر از همه قرار داده است. ای مردم، علی (ع) از طرف خداوند به امامت برکزیده شده و توبه کسی که او را انکار کند هرگز پذیرفته نخواهد شد و خداوند او را تا ابد دچار عذاب و شکنجه می کند.

ای مردم، تمام پیامبران پیشین مردم را به آمدن من بشارت داده اند و من پیامبر خاتم و حجت خدا بر زمین و آسمان هستم، اگر کسی در این امر شک کند مثل کفار اهل جاهلیت است و هرکس در سخنی از من شک کند در حقیقت در تمام سخنان من شک کرده، و دچار بلا و آتش خواهد شد .(پس بی چون و چرا تسلیم امر الهی "ولایت" شوید )

ای مردم خداوند بخاطر ما (من واهل بیتم) به جهانیان روزی می دهد و بخاطر ماست که آفرینش برقرار است. جبرائیل به من گفته است که : "هر کس با علی (ع) دشمنی کند و محبت او را در دل نداشته باشد مورد لعنت خداوند قرار    می گیرد"

ای مردم، علی (ع) همان کسی است که خداوند در قرآن او را "جنب الله" نامیده است و بدانید جز این علی (ع)  که اکنون دست او را گرفته ام کس دیگری نیست که فرامین خداوند را بر شما جاری سازد و قرآن را تفسیر کند .

ای مردم، هر کس من مولای اویم، این علی(ع) مولای اوست .

ای مردم، علی (ع) و فرزندان او ثقل اصغر هستند و قرآن ثقل اکبر است. هر دو از هم خبر می دهند و یکدیگر را تصدیق می کنند و از هم جدا نمی شوند تا در روز قیامت در کنار حوض کوثر به من می رسند .

بدانید که آنچه را که لازم بود گفتم و مطلب (مقصود) را ابلاغ کردم و عنوان امیر المومنین بر کسی جز علی (ع) ، برادر من روا نیست و این مقام و سمت بعد از من برای هیچ کس غیر از او حلال نیست. او به امر خدا قاتل ناکثین و قاسطین و مارقین است.

 

احادیثی از حضرت رسول اکرم(ص) پیرامون غدیر:

 * آگاه باشید که شما را آگاه می کنم به سوی آن چیزی که اگر به آن ایمان اورید و  تسلیم آن  شوید هیچگاه به هلاکت نمی رسید .بدرستیکه ولی شما خداوند است و امام شما علی ابن ابی طالب(ع)  است پس نصیحت او را گوش دهید و او را تصدیق کنید .بدرستیکه حضرت جبرائیل من را به این مطلب آگاه کرده است.

                                                        (میزان الحکمه ص181 ش960 )

* بدرستیکه برادرم و وصی ام و وزیرم و خلیفه من در اهل بیتم علی بن ابی طالب(ع) است .ای بنی هاشم اوست که دین مرا ادا می کند و وعده مرا محقق می کند.                                              (میزان الحکمه  ج1 ص181 ش963)

* جبرائیل نزد من امد و گفت  :ای محمد(ص)بدرستیکه خدایت بر تو سلام  می کند و به تو می فرماید همانا علی بن ابی طالب(ص) وصی و خلیفه تو بر امت توست.                                            (میزان الحکمه ج1ص181ش964)

* ای بٌرًیدِه آیا من به مومنین نسبت به خودشان شایسته تر نیستم؟ عرضه داشت: بلی یا رسول الله(ص) ، سپس حضرت فرمودند: هر کس من مولای او هستم، پس علی(ع) مولای اوست.                       (میزان الحکمه ج1 ص181ش966)

 فرازی از خطبه حضرت علی(ع) در روز غدیر خم :

 بدانید که ای مومنین خداوند عزوجل فرموده اند: خداوند کسانی را که در راه خداوند جهاد می کنند دوست می دارد.آیا میدانید راه خداوند چیست؟ من همان راه خداوندی هستم، که آن را بعد از پیامبر(ص) برای تبعیت کردن نصب کرد.                                                (میزان الحکمه ج4ص1672ش8261)

 

"اللّهم العن اول ظالم ظلم حق محمد(ص)  و آل محمد(ص)  و آخر تابع له علی ذلک، اللّهم العن

العصابه التی جاهدت الحسین(ع) و آخر تابع  له علی ذلک.اللّهم العنهم جمیعا "

 

" و صل اللّه علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائم اجمعین "